Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Pengar

Pengar från Kriminalvården

När din familjemedlem är i fängelse
får hon eller han en lön för det arbete,
den behandling eller den utbildning
som hon eller han gör eller går på.
Lönen är 13 kronor i timmen.

Din familjemedlem kan också få
pengar från Kriminalvården
för till exempel kläder och resor
när han eller hon har permission
eller blir fri.

Andra pengar

Behöver din familj hjälp med pengar
när någon i din familj sitter i fängelse?
Då ska du prata med socialtjänsten
i den kommun där du bor.
Socialtjänsten kan ge dig hjälp med
till exempel hyra och pengar till mat.

Har din familjemedlem som sitter i fängelse
sjukersättning eller pension?
Din familjemedlem kan få mindre pengar
när han eller hon är i fängelse.
Den som sitter i fängelse
får inte sjukersättning eller aktivitetsersättning
under en viss tid.
Den som sitter i fängelse och är pensionär
ska betala till Kriminalvården av sin pension
för mat och bostad.

Du som är gift med
en person som sitter i fängelse och har sjukersättning
kan få stöd med pengar.
Du kan ansöka om att få
en del av sjukersättningen.
Försäkringskassan undersöker
om du har rätt till det.
Prata med Försäkringskassan
om du vill veta mer.