Kriminalvården

Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Läs mer om cookies och hur vi skyddar dina personuppgifter.

Utsikt - FAQ

Frågor och svar om frivårdsappen Utsikt

Vad krävs och vad är förutsättningarna för att kunna använda appen?

  • Du måste ha en inloggning (pinkod, ansiktsigenkänning, fingeravtryck) för att kunna använda appen
  • Ditt mobilnummer måste finnas upplagt i Kriminalvårdens register
  • Enligt nya regler med GDPR kan vi inte återskapa någon information som du har sparat i Utsikt om du behöver byta telefon
  • Information som är sparad i appen är inte tillgänglig för Kriminalvården
  • Användandet av appen är helt frivilligt
  • Du kan ladda ned appen men behöver kontakta din handläggare/programledare för att appen ska kunna aktiveras
  • Om du stöter på några problem med appen, läs först all information på denna sida innan du kontaktar din handläggare/programledare med problemet. De måste sedan kontakta supporten om de inte har ett direkt svar på din fråga/ditt bekymmer

För vilka Operativsystem eller tillverkare finns Utsikt att ladda ned?

Utsikt finns att ladda ner för IOS samt Android

Vad gäller för IOS (iPhone)?

  • Utsikt kan användas på en iPhone 5s och högre med Version 11 av IOS installerat
  • Du behöver ett konto på Appstore för att kunna ladda ner appen
  • Du måste ha en första inloggning (pinkod, ansiktsigenkänning, fingeravtryck) för att kunna använda appen

Vad gäller för Android?

  • Mobilen måste vara krypterad, detta är inte gjort med automatik på äldre versioner av Android. Du hittar information om hur du gör på din mobiltillverkares webbplats, eftersom inställningen ser olika ut beroende på tillverkare
  • Utsikt kan användas på version 6 android och uppåt
  • Du behöver ett konto på Google Play för att kunna ladda ner appen

Vad händer om jag byter mobil eller mobilnummer?

Om du byter mobilnummer behöver du bara meddela din handläggare/programledare på frivården så att de kan uppdatera numret i Kriminalvårdens system, appen fungerar som vanligt.

Om du byter mobil måste det göras en ny koppling mellan mobil och Kriminalvårdens system. Ladda ner appen igen och verifiera med ditt personummer. Du får en ny kod skickad till dig. Och om du byter både mobil och nummer måste det nya numret uppdateras i systemet innan du kan verifiera appen igen. Det går också att skicka koden till ditt gamla nummer. 

Vad händer med appen när verkställigheten tar slut?

När verkställigheten tar slut kommer du kunna fortsätta arbeta i appen. Kopplingen mellan din kalender och Kriminalvårdens system bryts när du inte längre finns hos oss och har några bokade möten. Appen kommer fungera så länge du behåller den i din mobil och behåller samma mobil. Om du tar bort appen eller byter mobiltelefon kan du inte öppna appen igen och återställa ditt material som finns i appen. Du kan ladda ner appen men du kommer inte kunna verifiera och starta upp den. Inga bilder sparas i appen, utan de bilder du använt finns i ditt eget bildbibliotek i mobilen.

 


Kontakta

Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss i det här formuläret.

Jag har läst och godkänner vilkoren för personuppgifter i länken nedan