Kriminalvården

Kriminalvården logotyp

Informationshanteringsexpert /Arkivarie till Kriminalvårdens huvudkontor

Informationshanteringsexpert /Arkivarie till Kriminalvårdens huvudkontor

Sektionen för informationsförvaltning Sweden

Arbetsplatsbeskrivning

Kriminalvården är en del av rättsväsendet och vi ansvarar för häkten, anstalter, frivård och transporter. Vi arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln.

Kriminalvårdens huvudkontor söker nu en informationshanteringsexpert. Befattningen är placerad vid sektionen för informationsförvaltning som är organiserad under avdelningen för ledningsstöd. Sektionen ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har i uppgift att svara för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring och arkivhantering. Kriminalvården använder dokument och ärendehanteringssystemet Platina och i arkivredovisningssystemet Visual arkiv Sektionen har även till uppgift att vid behov kravställa utifrån ett arkivhanteringsperspektiv vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och dokumentation samt vid införande eller utveckling av IT-stöd.

Arbetsbeskrivning

Som informationshanteringsexpert kommer du att ha en nyckelroll i arbetet med att kravställa mot en effektivare dokument- och ärendehantering, och i arbetet med att skapa metoder för att styra och säkerställa kvaliteten på myndighetens informationshantering. För att vi ska bli effektivare kommer dina arbetsuppgifter att bestå av att, tillsammans med andra delar av myndigheten, delta inför förbättringar och införande av IT-system, stödja arbetet med att beskriva processer och utarbeta styrande handlingar. Du kommer även att informera, utbilda och ge råd och stöd till hela organisationen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och som har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra, vidare anstränger du dig för att leverera lösningar. Du ser helheter och tar hänsyn till större perspektiv samtidigt som du förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Vidare gör du korrekta avvägningar och prioriteringar samt väger samman komplex information.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav
• Högskoleutbildning med minst 30 poäng i arkivvetenskap alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant.
• Erfarenhet av att aktivt arbetat med arkivredovisning enligt Riksarkivets föreskrifter.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av beskrivning av verksamhetsprocesser.
• Mycket god kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska.
• God kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på engelska.
• Mycket god förmåga att arbete i Word och Excel.


Meriterande
• Utbildning i processkartläggning.
• Utbildning i projektledning.
• Utbildning i förändringsledning.
• Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning.
• Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården.
• Erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv.
• Erfarenhet av och intresse för digitalisering.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Erfarenhet: Erfarenhet krävs

Omfattning: Heltid

Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Placeringsort Norrköping.

Ansökan

Ansök senast: 2020-10-07
Referensnummer: A973918
Du är välkommen att söka:

Lön

Löneform: Månadslön
Individuell lönesättning tillämpas.

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Arbetstid: Dagtid

Kontakt

Kontaktperson

Thomas Forsblom
Tf Sektionschef
Thomas.Forsblom@kriminalvarden.se

Fackliga företrädare

Olof Carlstein
SEKO
077-22 80 800

Linda Edman
Saco-s
077-22 80 800

Gunilla Jonsson
OFR-S/ST
077-22 80 800

Övrigt

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ett jobb för dig!

Skicka en påminnelse till dig själv eller tipsa en kompis.

Skicka länk

Genom att klicka "skicka länk" godkänner du att dina uppgifter skickas över internet via epost.