Detta kan du göra på häktet
Arbete
Du kan få arbeta en del av dagen
när du sitter i häkte.
Olika häkten har olika arbeten,
till exempel kan du sätta ihop och packa saker,
städa eller gå korta kurser.
Det du kan arbeta med
beror också på
om du får vara tillsammans med andra personer på häktet
eller om du har restriktioner.
Du kan kanske arbeta på ditt rum på häktet.
Du får pengar för det arbete du gör.
Du kan också få tillstånd att arbeta
för dig själv eller för någon annan,
eller att hålla på med någon hobby.
Fritid, tidningar, radio, tv, bibliotek
Du får lyssna på radio,
se på tv och läsa dagstidningar som finns på häktet
om du inte har restriktioner.
Du kan köpa tidningar i kiosken på häktet.
Du kan låna böcker
från häktets bokvagn eller bibliotek.
På de flesta häkten kan du
lyssna på musik och
till exempel spela tv-spel och bordtennis.
Du kan också träna och motionera.
Promenad
Du har rätt att vara ute i häktets promenadgård
minst en timme varje dag.
Du kan vara där tillsammans med andra personer på häktet
om du inte har restriktioner.
Mat
De flesta häkten serverar färdiglagad mat.
På en del häkten får du och de andra på häktet
själva laga maten.
Du kan få mat som passar din religion
och din hälsa,
och du som är vegetarian kan få vegetarisk mat.
Du får också varm dryck på häktet.
Att vara ren
Du får sängkläder och handdukar på häktet.
Du får kläder
om du inte vill använda dina egna kläder och skor.
Du får tvål och tandborste
och annat som du behöver
för att hålla dig ren.
Du kan tvätta dig och borsta tänderna varje dag.
Hälsovård och sjukvård
Du får träffa en sjuksköterska på häktet
när du har blivit inskriven på häktet.
Sjuksköterskan bestämmer om du behöver träffa en läkare.
Om du blir akut sjuk på häktet
så hjälper personalen dig
att få träffa sjuksköterska eller läkare.
Tandvård
Om du behöver akut tandvård
så måste du oftast betala för det själv.
Du kan kanske få pengar
till tandvård.
Personalen hjälper dig att
få träffa en tandläkare
och svarar på dina frågor om
du kan få pengar eller inte.
Dina egna saker
Du får inte ha sådant i ditt rum
som är farligt för säkerheten i häktet,
eller som gör det svårare att visitera ditt rum
eller som kan vara farligt för din hälsa
eller för miljön i ditt rum.
I häktets regler står skrivet
vilka saker du får ha på ditt rum.
Du får inte ha domshandlingar
eller förhörsprotokoll.
Du får inte ha till exempel böcker
eller tidningar som uppmanar till
brott eller våld.
Fråga personalen på häktet hur du ska göra
för att fråga om du får ha vissa saker
på ditt rum.
De saker som du har med dig
när du kommer till häktet
skriver personalen upp på en lista
och låser in åt dig
om du inte får ha dem på rummet.
Häktet tar hand om sådana saker
som du behöver under den tiden
som du är häktad,
till exempel ytterkläder och pengar.
Andra saker måste du se till att
någon hämtar eller att de blir skickade från häktet.
Personalen hjälper dig med det.
Dina värdesaker är inlåsta
i ett säkerhetsskåp på häktet.
Du och den person som tar hand om dina saker
skriver under en lista där det står
vilka saker häktet ska ta hand om.
Du skriver under med ditt namn på listan
varje gång den ändras.
Rökning
Du får bara röka utomhus
på de platser som är märkta som rökplatser.